De mänskliga rättigheterna är universella, odelbara och ömsesidigt förstärkande. De gäller alla människor, överallt och alltid.
De mänskliga rättigheterna är universella, odelbara och ömsesidigt förstärkande. De gäller alla människor, överallt och alltid.
I våra utbildningar om barns mänskliga rättigheter varvar vi teori med praktiska exempel och bjuder in till samtal och reflektion om arbete med barnkonventionen i er verksamhet. Utbildningarna genererar kunskap som kan omsättas direkt i praktiken. De kan genomföras digitalt eller på plats hos er. Kontakta oss så pratar vi vidare!
✎ Målgrupp: Offentlig verksamhet, organisationer och företag.
✎ Innehåll: Grundläggande kunskap om barnkonventionen och praktiska verktyg för att diskutera, kartlägga och implementera barnkonventionen i verksamheten. Utbildningen tar upp områden såsom:
Barnkonventionens barnsyn – barn som rättighetsbärare
Samspelet mellan barnkonventionens rättighetsartiklar
Tillämpning av barnkonventionens huvudprinciper (art. 2, 3, 6 och 12)
Barnkonventionen och begrepp som likabehandling, makt, normer och intersektionalitet
✎ Form: Föreläsning, workshop, halvdags- eller heldagsutbildning.
✎ Målgrupp: Offentlig verksamhet, organisationer och företag.
✎ Innehåll: Fördjupad kunskap om barnkonventionen och praktiska verktyg för att diskutera, kartlägga och implementera barnkonventionen i verksamheten.
✎ Form: Föreläsning, workshop, halvdags- eller heldagsutbildning.
✎ Målgrupp: Pedagoger och skolledning, utbildningsförvaltning, utbildningsnämnd m.fl.
✎ Innehåll: Enligt skollagen (2010) ska skolan förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna. Skolans verksamhet ska även utformas i överensstämmelse med de mänskliga rättigheterna. I denna utbildning tydliggör vi kopplingen mellan barns mänskliga rättigheter och skolans verksamhet. Samtliga delar i utbildningarna ovan, ”Barnkonventionen i praktiken”, kan anpassas till skolans verksamhet och uppdrag.
✎ Form: Föreläsning, workshop, halvdags- eller heldagsutbildning.
✎ Målgrupp: Elever, pedagoger, skolledning och övrig skolpersonal.
✎ Innehåll: Vi går igenom hur det upplevelsebaserade, digitala läromedlet Rättighetsreportrarna kan användas i undervisningen och i skolans arbete för lika rättigheter och mot diskriminering. Vi presenterar upplägget av och innehållet i läromedlet och testar olika aktiviteter. Tillsammans sätter vi igång skolans arbete med Rättighetsreportrarna!
✎ Form: Föreläsning, workshop, temadag, halvdags- eller heldagsutbildning.
Var ska en börja? Vi hjälper er att se över behoven i er verksamhet och skapa en plan för ert fortsatta arbete.
Vi handleder er i att utveckla metoder för praktiskt arbete med barns mänskliga rättigheter.
Vi stöttar er hela vägen med planering och genomförande av de processer ni behöver.
Vi hjälper er att utvärdera ert arbete och dra lärdomar av genomförda projekt.