De mänskliga rättigheterna är universella, odelbara och ömsesidigt förstärkande. De gäller alla människor, överallt och alltid.
De mänskliga rättigheterna är universella, odelbara och ömsesidigt förstärkande. De gäller alla människor, överallt och alltid.
Vilka resultat har ert arbete med barns mänskliga rättigheter gett? Genom kvalitetssäkrade och vetenskapligt baserade utvärderingsmetoder, såsom resultatutvärdering, processutvärdering och följeforskning, stödjer vi er att se effekterna av era insatser och dra lärdomar inför fortsatt arbete.
Nedan kan ni läsa mer om olika typer av utvärderingar. Kontakta oss gärna om ni vill ha mer information eller vill bolla frågor och funderingar!
Genom en resultatutvärdering beskrivs och analyseras systematiskt de resultat och effekter som arbetet har gett. En resultatutvärdering genomförs oftast i slutfasen eller efter att ett arbete avslutats och kan se till direkta såväl som indirekta förändringar.
Säkra att ni är på rätt väg! Genom att återinföra information från en utvärdering i ett pågående arbete tydliggörs vägen till måluppfyllelse. Här analyseras förutsättningarna för att de uppsatta målen ska nås och vilka insatser som är viktiga för det fortsatta arbetet. En processutvärdering kan se till delar av en arbetsprocess eller hela arbetsprocessen – vilket motsvaras av en följeforskning. I ett arbete som berör mänskliga rättigheter är processen lika viktig som resultatet.
Dra nytta av era erfarenheter medan arbetet pågår! En lärande utvärdering, också kallat följeforskning, skiljer sig från “traditionella” utvärderingar (såsom resultatutvärderingar) genom att följeforskarna kommer in i ett tidigt skede av projektet och sedan finns med under hela projektperioden för att löpande utvärdera och ge stöd samt feedback.
Inom ramen för en följeforskning är det bra att göra en nulägesanalys (baseline study) i projektets början, som utgår ifrån projektets mål. Vid projektets slut genomförs sedan en resultatutvärdering som i analysen givetvis tar hänsyn till de uppkomna resultaten från den löpande processutvärderingen.
Metoderna som kan användas för att samla in material i en följeforskning är många och varierade. Några exempel är intervjuer, deltagandeobservation, enkäter och självutvärderingar. Resultaten av utvärderingarna kan återkopplas till projektets deltagare genom t.ex. analysseminarier och olika former av workshops. Lärandet inom projektet sker genom en kontinuerlig analys av resultaten, reflektion och erfarenhetsutbyte och är en mycket viktig framgångsfaktor för arbetet. Följeforskning är en läroprocess för alla medverkande parter.
Följeforskningen förutsätter närhet och tät dialog mellan följeforskarna och berörda men samtidigt ska följeforskningen vara kritisk och ifrågasättande vilket kräver självständighet för utvärderaren.
Utvärdering – tillämpning av UNICEF:s metod Rights Respecting School Award (2012)
Barnkonventionen ska inte vara svårbegriplig. Vi skräddarsyr utbildningar efter era behov.
Vi stöttar er hela vägen med planering och genomförande av de processer ni behöver.
Var ska en börja? Vi hjälper er att se över behoven i er verksamhet och skapa en plan för ert fortsatta arbete.
Vi handleder er i att utveckla metoder för praktiskt arbete med barns mänskliga rättigheter.